På Svensk mark igen

Strandhäng i Dubai här nere är stränderna väldigt vackra, vit sand och turkosblått hav.

Hej!

Nu är vi hemma igen efter vår semester till Dubai och Oman. Jag har fotat en si sådär 500 bilder, jag är och har nog alltid varit en så där person som fotat det mesta.  Jag är inte särskilt duktig på att fota men jag älskar sättet att bevara och sedan kunna plocka fram och dela minnen på. Nu skulle jag behöver hinna titta igenom alla bilderna och sortera dem innan jag skriver fler inlägg. Jag älskar ju att recensera och ge reseskildringar av våra utflykter. Min tanke är därför att berätta lite för er om alla de upplevelser som Dubai bjöd oss på, stora som små. Vi valde Dubai av flera olika anledningar men mycket för att det kändes solsäkert. Det regnar ca tio dagar per år där. Dock regnade det fyra av våra åtta dagar där… Det gjorde inget eftersom det visade sig att Dubai var ett land där man kunde uppleva och se det mesta. Plånboken var det enda som satte gränser, och plånbok lär man ha med sig en väldigt stor sådan. I alla fall om man vill göra annat än att ligga på egen handduk på en av de få öppna stränderna och bara äta lite. Vi hade hört innan att det var ganska dyrt i Dubai men jag måste säga att jag tyckte det i mångt och mycket var förskräckligt dyrt, jag kommer ge lite exempel i kommande inlägg.

Vi reste med resebolaget TripelX och jag måste säga att jag tyckte de höll bra priser och var lätta att kontakta vid frågor. Dock måste jag ge lite ris, vi bokade hotell med pool på taket. Efter att ha läst runt i olika reseforum förstod vi att det var inte särskilt klokt för oss som gärna upplever stranden och havet. Det är nämligen så i Dubai att de flesta stränder är privatägda eller ägda av hotell, för att sola och bada där kan det kosta ca 500-1500:- per person och dag! Det finns dock några öppna stränder, vi besökte de tre största av dem och jag kommer skriva mer om dessa i kommande inlägg. Hursomhelst ville vi gärna byta hotell när vi insåg detta. Vi var så klart beredda på att få betala mer och vi frågade drygt en vecka före avgång men denna service hade inte TripelX. Synd jag hade gärna haft möjligheten att uppgradera. Nu dög hotellet som vi bodde på alldeles utmärkt men vi hade definitivt tjänat på att ha ett hotel med egen strand. Det var också så att när vi bokade såg det alldeles klart och tydligt ut som om vi bokat hotell med hotellfrukost men när vi kom till hotellet visade det sig inte vara fallet. Jag kontaktade TripelX som hänvisade till biljetten och att vi inte bokat med frukost… Där var jag dum nog att inte kontrollera hotellbiljetten (man bokar alla biljetts för sig, hotell, flyg och transfer). Summan av kardemumman är ändå att jag vill rekommendera TripelX och kommer resa mer dem igen på grund av alla bra val som gick att göra och på grund av prisnivån. Gällande val så valde vi exempelvis att mellanlanda i Ukraina då det höll priset nere. Det valet ångrade jag, men det är en story som jag knappt orkar dra här. Mycket kortfattat så var vi där i många timmar på vägen ner och när vi skulle gå till boarding så hävdade resturangen som vi hade ätit på att vi inte hade betalat! Fast vi så klart hade gjort detta, så hädan efter kommer jag säga ja tack till kvitto!! Stämningen vart minst sagt otrevlig och det slutade med att vi faktiskt gick där ifrån. På vägen hem skulle mellanlandningen vara desto kortare. Det var mycket folk på flygplatsen på morgonen och systemet för att byta flygplan var mycket ineffektivt så trots ca 2,5 h mellanlandning på en liten flygplats var vi nära att missa planet som tillsist också kom iväg försent. Usch, nu låter jag allt som en gnälltant men för mig är det viktigt att förmedla en bild som ur mitt perspektiv är ärligt.

Atlantis, The Palm är ett fem-stjärnigt hotell på Palm Jumeirah i Dubai, Förenade Arabemiraten. Hotellet öppnade den 24 september 2008 och har temat av myten om Atlantis. Tillhörande hotellet finns bland annat vattenparken Aquaventure och akvariet The Lost Chambers Aquarium.

Här ser nu mig och min lileprins utanför hotellet Atlantis. Här vet jag flera som bott och varit mer än nöjda, hit var tanken först att vi skulle åka men det var fullt när vi väl bestämt oss för att det var just till Dubai och på sportlovet som vi skulle åka. Vi bodde istället på Hotellet Flora Grand i centrum, det vill säga i Deria. Dessvärre är det inte så gångvänligt i Dubai in till exempelvis Marinan, Dubai Mall, de olika marknaderna och andra sevärdheterna utan här åker man taxi eller metro. Att åka Taxi i Dubai är i vart fall inte så jätte dyrt men det är tvärstopp i visa riktningar mellan vissa tidpunkter. En dag när vi skulle åka från JBR beach till Deria (ca 3 mil ) så tog detta drygt två timmar.

Men detta är sånt som man inte behöver lära sig den hårda eller klumpiga vägen som vi, det går att ta reda på vid ex hotellreceptionen. Vi var dessutom väldigt bekväma först och tog taxi överallt men det drog också iväg så vi testade Metron och jösses så snabbt, smidigt och enkelt. Det finns två linjer, en grön och en röd och det är nästa svårt att åka fel. Dock får du beredda dig på trängsel eftersom det är väldigt många turister och lokalarbetare som nyttjar metron. Kvinnor och barn har dock en egen vagn om de vill och i den är det lite mindre trångt. Det går också uppgradera sin metrobiljett och åka guldvagn om du inte vill trängas. Att uppgradera saker och ting är något som Dubai är experter på. Allt går att uppgradera och vill du ha lyx av renaste top of the line så finns den, tro mig.

Vi hade sett ut en massa aktiviteter som vi ville göra och saker vi ville se, då det regnade fyra dagar fick vi dessutom mer tid till att uppleva saker. Vi hann faktiskt inte med allt som vi ville göra och se. Vi har därför sagt att vi åker tillbaka om några år och ser/gör dessa då. Vi var ändå upp i världens högsta byggnad Burj Khalifa, besökte världens största shopping hall- Mall of Dubai, var på Guld och Kryddmarknad, besökte Marinan dag och kvällstid och åkte ut på resturang båt där, besökte flera olika stränder, var på Nasr Al Sultan och åt en riktigt stor och fin arabisk buffé, åkte på ökensafari, besökte granlandet Oman och snorklade en heldag, var på leklandet Sega Republic, Shoppa på Mall of Emirates,  besökte Souk Madinat Jumeirah mm Jag tänker berätta lite om dessa ställen i kommande inlägg

dubai_ice_rink
I världen största shopping mall finns också såklart en isrink. I det andra stora shoppingcentret i Dubai ”Mall of Emirates” finns en stor skidbacke med lift. I Dubai tar de shopping till en helt ny nivå på alla sätt och vis. Vi gick faktiskt nästan två dagar i Dubai Mall och hann inte med allt ändå. Dock kunde man åka en öppen, röd liten taxi där inne om man ville. Det blir endel att gå om jag säger så.
dubaimallaquariumdsc_7260
Ett akvarium fullt med hajar, rockor mm. Det finns också en gång i denna som du kan gå igenom mot en kostnad.
Vattenfallen inne i Dubai Mall. Populärt ställa att fota selfies och friendies vid
JBR beach, denna beachen blev liten en favorit för oss eftersom vi gillade The Walk och alla bekvämligheter som fanns här. Även denna kommer jag skriva mer om senare

Som ni märker hann vi med endel och det finns mycket att säga om Dubai så jag hoppas att du fortsätter att följa kommande inlägg. Nu ska jag gå och ta hand om tvätten som dessvärre är endel efter semester… Ha en skön fredag ni fina!

/Petra E

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )